Trods mere end 15 års massivt fokus på trivsel og psykisk arbejdsmiljø bliver folk stressede som aldrig før. Med et stresstjek kan du finde ud af, hvad du kan gøre ved det.
Tjekket er en 2 timers samtale, der henvender sig til dig som leder, hvor jeg lytter til dine problemstillinger og kommer med en vurdering af, hvad du skal tage dig af nu, og hvad du skal holde øje med, så det ikke udvikler sig.
”Du er lige mødt på arbejde – telefonen ringer, og det er en af dine medarbejdere, der melder sig syg – med stress, fordi hun længe har forsøgt at få enderne til at mødes uden held – du fornemmer, at det bliver en længere sygemelding. Du ønsker hende god bedring.
Du skuer ud over dit eget skrivebord – på bunkerne, der har hobet sig op. Du har selv masser at lave, og du kan godt mærke presset. Du kigger i hendes kalender og prøver at afgøre, hvad der kan aflyses, og hvem der midlertidigt skal overtage hendes opgaver. Din puls er høj, og du har et sug i maven – du har været på arbejde i 15 minutter – dagen er i gang!”
Situationen er velkendt for mange ledere. Man er i et konstant krydspres af sparsomme ressourcer og stigende antal opgaver. Sygefravær er en daglig følgesvend, og det gør bare presset større.
Opgaven går ud på at skabe et bedre arbejdsmiljø med mindre stress – det giver effektive medarbejdere. Og det ER muligt.
Jeg har i de seneste 15 år arbejdet med mange, der var langtidssygemeldte fra deres arbejde med stress. Ikke to forløb er ens, men de følger alligevel alle et bestemt mønster. Ofte kommer medarbejderen tilbage i arbejde, men nogle gange skal han eller hun have en ny funktion.
Forhold dig til virkeligheden
Vi skal leve og tåle et langt arbejdsliv, og derfor er det livsnødvendigt at nedbringe stress på arbejdspladsen, for ellers dør vi af det.
Vi ved, at det nedbringer stress, når
- arbejdsopgaverne passer til den tid, der er til rådighed.
- medarbejderen selv kan planlægge arbejdsdagens gang
- der er tilstrækkelig tid til at hjernen kan gøre, hvad der falder den ind her og nu (altså pauser)
- man som medarbejder bakkes op af kollegaer og ledelse i pressede situationer
- man som medarbejder oplevelser forudsigelighed og kontrol over arbejdssituationen
- man som medarbejder oplever, at man bidrager til virksomhedens fælles mål
Det stiller store krav til dit overblik som leder.
Du skal som leder selv have forstået virksomhedens mål. Målene skal du omsætte til konkrete opgaver i afdelingen og formidle det til medarbejderne. Du skal også have et overblik over tidsressourcer og kompetencer – både de personlige og de faglige – hos den enkelte medarbejder.
Kig på listen over, hvad der nedbringer stress og find ud af, hvad der mangler hos jer! Forhold jer til virkeligheden!
Og mangler der helt reelt ressourcer (hænder/tid/kompetencer), så løser man kun stressproblemet ved at tilføre flere ressourcer eller fjerne opgaver!
Alle har et ansvar, men lederen har taktstokken
Sæt ind fra flere vinkler!
Hvad kan jeg som person/medarbejder gøre? Hvad skal vi som team gøre? Hvad skal ledelsen gøre? Og er der brug for ændring på organisationsplan (f.eks. nye politikker)?
I skal helt konkret forholde jer til de mangler, I har, og til hvordan løsninger kan se ud hos jer.
Husk, at det også vigtigt at give slip på det, man ikke har indflydelse på. Man kan kun tage ansvar for det, man har kompetence til.
Så alle har et ansvar for at forbedre arbejdsmiljøet, men du har som leder taktstokken og ansvaret for at sætte processen i gang og holde fokus på den.
Er det altid arbejdspladsens ansvar?
Jeg får tit spørgsmålet, om det ikke er medarbejderens eget ansvar, om han eller hun bliver stresset?
Det synes jeg ikke, man kan komme med et entydigt svar på. Jeg plejer at svare, at når problemet viser sig på arbejdspladsen, så har det også noget med arbejdspladsen at gøre, fordi det påvirker medarbejderen og kollegaerne, hvis de må overtage opgaver.
Ingen af os kommer igennem livet uden skrammer – f.eks. alvorlig sygdom, ulykker, skilsmisse – og derfor skal en arbejdsplads kunne håndtere ”hele mennesker”, for det påvirker medarbejderens evne til at udføre sit arbejde.
Når stress bliver til langtidssygefravær
Når en medarbejder er langtidssyg (mere end 21 dage) har du som leder reelt spillet bolden af banen, fordi du ikke længere har indflydelse på udfaldet.
Medarbejderen har brug for tid, og måske et samtaleforløb – til at få afklaret, hvordan han eller hun kan komme tilbage på arbejde på en god måde – eller måske finde et andet og mindre stressende arbejde. Virksomheder mister meget viden og erfaring, når medarbejdere må forlade virksomheden. Derfor er en tidlig indsats for at skabe et godt arbejdsmiljø afgørende.
Sygefravær påvirker altid arbejdspladsen og øger risikoen for, at stressen ”smitter” kollegaerne, fordi de nu skal lave mere.
Ledere bliver også stressede
Du kan som leder, ligesom alle andre medarbejdere, opleve dig stresset. Du genkendte sikkert situationen, der blev beskrevet i starten af artiklen.
Og hvis du er stresset lige nu, sidder du sikkert og tænker – ”Åh nej, endnu et ansvar, jeg skal påtage mig!” eller ”Endnu en, der fortæller mig om noget, jeg skal!”
Og jeg forstår dig godt, for det er ikke en lille opgave at skabe et godt arbejdsmiljø.
Men alternativet er værre – man regner i Danmark med, at 10-12 % af befolkningen hver dag er syge af stress, at 30.000 årligt indlægges på hospitalet med alvorlig stress, at 1400 om året dør af stressrelaterede sygdomme. Til sammenligning var der i 2017 175 dræbte og 1776 alvorligt tilskadekomne i trafikken.
Så stress er et alvorligt problem og det er på tide at stoppe den negative spiral!
Bestil et stresstjek!
Mange går til lægen og får et helbredstjek. Der får du en vurdering af, hvad der er kritisk, som du SKAL gøre noget ved. Du får også at vide, om der er noget, du skal holde øje med, så det ikke udvikler sig.
På samme måde kan du få et stress-tjek af din opgave som leder. Som nævnt er det en 2 timers samtale, hvor jeg lytter på dine problemstillinger og kommer med en vurdering af, hvad du skal tage dig af nu, og hvad du skal holde øje med, så det ikke udvikler sig.
Jeg tilbyder også andre løsninger i forhold til stress. Samtaleforløb for stressramte, foredrag, workshops, etc.
Prisen for et stress-tjek er 1995,- ex moms og gælder resten af 2019 (normalprisen er 2750,- ex. moms) - download tilbudet => pdf